وبلاگ گروه کوهنوردی یاران مهر

وبلاگ گروه کوهنوردی یاران مهر

مـوجیـم و وصل ما از خود بریدن است، ساحل بهانه است رفتن رسیدن است.
وبلاگ گروه کوهنوردی یاران مهر

وبلاگ گروه کوهنوردی یاران مهر

مـوجیـم و وصل ما از خود بریدن است، ساحل بهانه است رفتن رسیدن است.

جوراب کوهنوردی

پس از انتخاب کفش کوهنوردی استفاده از جورابی مناسب و هماهنگ با کفش با توجه به نوع برنامه کوهنوردی ضروری می باشد. بعضی کوهنوردان دو نوع جوراب کوهنوردی با هم می پوشند که جوراب اول یک جوراب نازک نخی است که رطوبت و عرق را از پا می گیرد و جوراب دوم که ضخیم تر است روی جوراب اول پوشیده می شود و عرق را از جوراب اول می گیرد و اثر ضربه های پنجه و ناخن ها را به ویژه در سرازیری ها کاهش می دهد. با وجود فناوری های نوین در تهیه الیاف مورد استفاده در جوراب های ورزشی و به دست آمدن نتایج خوب از این فناوری ها، استفاده از جوراب های کوهنوردی با فناوری های نوین توصیه میگردد. 

 

 

جوراب های کوهنوردی با توجه به نوع برنامه کوهنوردی، مدت زمان پیاده روی، سرما و گرمای محیط، شرایط انتهایی برنامه و نوع کفش کوهنوردی با توجه به سایز پای کوهنورد انتخاب می گردند. این جوراب ها علاوه بر حفاظت پای کوهنورد در مقابل سرما، باید دارای حالت کشسانی بوده تا جوراب در حین کوهنوردی کاملا به پا کیپ شود تا از حرکت آن و در نتیجه جمع یا مچاله شدن آن در پا جلوگیری شود. بدین منظور با ایجاد بافت های کشی مخصوص و یا تغییر نوع بافت جوراب در سه قسمت ناحیه کف پا، بالای ناحیه مچ پا و انتهای جوراب در ساق پا این حالت تامین می گردد. جوراب های کوهنوردی باید دارای بافت ضخیم تر در ناحیه پنجه و پاشنه برای جلوگیری از آسیب این دو نقطه از پا در پیاده روی های طولانی و سرازیری ها باشد. جوراب های کوهنوردی ممکن است دارای چند لایه بوده که هر کدام از لایه ها وظیفه خاصی را انجام می دهند. در جوراب های کوهنوردی پرزهای بافت های درونی جوراب ضخیم تر و کرکی تر از لایه های رویی آن می باشند. لایه های داخلی به دلیل بافت مخصوص و پرزهای زیاد منفذ دار، باعث حصول راحتی و تبادل هوا، حفظ گرما و جذب مناسب رطوبت و نیز تسریع در خشک شدن رطوبت پاها می گردد. تعدادی از فناوری های نوینی که در انتخاب جوراب مناسبتر، تاثیر گذار می باشند به شرح زیر می باشد:


COOLMAX: این فناوری بالا در پارچه های ورزشی، پارچه ای از خانواده اینوستا با الیاف مخصوص چهار کاناله (چهار مجرا) با ناحیه سطح وسیع که رطوبت را به طور مدام و پیوسته از بدن شما جذب می کند و پای شما را خنک و خشک و راحت نگه می دارد.


THERMOLITE: الیاف متخلخل مخصوص که گرمای زیاد را به وسیله وزن زیاد و مکش رطوبت به طور پیوسته از پوست تولید می کند.


MERINO WOOL: پشم گوسفندی بهترین پشم موجود است و گرمی و نرمی را برای شما گارانتی می کند.


COTTON: الیاف خنکی که برای شرایط گرم عالی می باشد.


PRIMALOFT: نخی که به طور غیر قابل تصور نرم، سبک وزن و دارای تنفس با دفع عالی رطوبت است. حتی در بیشتر شرایط سخت پای شما همواره خشک و گرم و راحت است. این نخ برای ایجاد گرما، رطوبت را از خود می زداید.



LYCRA: این الیاف از حرکت جوراب که باعث تاول زدن پا می شود جلوگیری می کند. از این الیاف برای تطبیق بهینه جوراب روی پا استفاده می شود. همچنین این الیاف با وجود تطبیق جوراب روی پا، خللی در گردش خون در پا ایجاد نمی کند.



در هنگام خرید جوراب باید به فناوری هایی که در ساخت جوراب به کار رفته است، دقت نمود و جوراب هایی را انتخاب نمود که فناوری های آن بر طرف کننده نوع نیاز و شرایط استفاده شما باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد